Ποια είναι τα στάδια της γλωσσικής ανάπτυξης του παιδιού;

 

6 μηνών

Κατευθύνει το βλέμμα του στην πηγή ενός ήχου

Παράγει ήχους

Ξεκινάει το βάβισμα (παραγωγή επαναλαμβανόμενων συλλαβών)

 

12 μηνών

Παράγει τις πρώτες λέξεις

Κατανοεί απλές οδηγίες

Ανταποκρίνεται όταν ακούει του όνομα του

Χρησιμοποιεί κινήσεις για να εκφραστεί (π.χ. παλαμάκια, κίνηση χεριού για να χαιρετήσει)

 

18 μηνών

Κατονομάζει οικεία αντικείμενα

Παραγωγή περισσότερων λέξεων

 

2 ετών

Χρησιμοποιεί περίπου 50-100 λέξεις

Λέει το όνομα του

Φτιάχνει μικρές προτάσεις (2-3 λέξεων)

Καταλαβαίνει απλές ερωτήσεις

 

3 ετών

Χρησιμοποιεί περισσότερες από 500 λέξεις

Παραγωγή προτάσεων 3-4 λέξεων

Κάνει ερωτήσεις

Καταλαβαίνει απλές ιστορίες

Χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό και προθέσεις

 

4 ετών

Η ομιλία του παιδιού μοιάζει αρκετά με αυτή των ενηλίκων

Παράγει τα περισσότερα σύμφωνα

Χρησιμοποιεί μεγαλύτερες προτάσεις, χωρίς σημαντικά συντακτικά ή γραμματικά λάθη

Διηγείται τις εμπειρίες του

 

5 ετών

Παράγει όλα τα σύμφωνα (ίσως εκτός του «ρ»)

Επεκτείνει το λεξιλόγιο του

 

6 ετών

Παράγει όλα τα σύμφωνα και τα συμπλέγματα τους

Χρησιμοποιεί όλους τους κανόνες γραμματικής και σύνταξης

 

 

Σε ποια ηλικία θα πρέπει το παιδί να ξεκινήσει λογοθεραπεία;

 

Στην περίπτωση που παρατηρούνται δυσκολίες στην ομιλία και στο λόγο του παιδιού κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του, οι γονείς θα πρέπει να απευθυνθούν σε ένα λογοθεραπευτή, ο οποίος θα κρίνει αν το παιδί χρειάζεται και μπορεί να ξεκινήσει να παρακολουθεί ένα πρόγραμμα θεραπείας. Στην περίπτωση που το παιδί εμφανίζει κάποια διαταραχή που είναι γνωστή από τη βρεφική ηλικία και που συμπεριλαμβάνει στα χαρακτηρίστηκα της διαταραχές στην επικοινωνία (π.χ. ένα σύνδρομο) είναι καλό οι γονείς να  απευθυνθούν σε ένα λογοθεραπευτή άμεσα, για να ακολουθήσουν ένα πρώιμο πρόγραμμα παρέμβασης.

 

Πού οφείλονται οι διαταραχές λόγου και ομιλίας;

 

Ορισμένα πιθανά αίτια της εμφάνισης διαταραχών λόγου και ομιλίας είναι τα εξής:

  • Επαναλαμβανόμενες και με διάρκεια ωτίτιδες
  • Προβλήματα ανατομίας στοματικής και ρινικής κοιλότητας
  • Αισθητηριακά ελλείμματα (π.χ βαρηκοΐα)
  • Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές
  • Σύνδρομα και νευρολογικές παθήσεις
  • Εγκεφαλικό τραύμα ή ασθένεια
  • Νοητική υστέρηση
  • Έλλειψη ερεθισμάτων από το περιβάλλον
  • Κληρονομικότητα

 

 

Το παιδί μου δε λέει το «ρ». Πρέπει να απευθυνθώ σε λογοθεραπευτή;

Το «ρ» είναι, συνήθως, ο τελευταίος ήχος που κατακτά ένα παιδί.  Τα περισσότερα παιδιά αρχίζουν να παράγουν τον ήχο αυτό στην ηλικία των πέντε ετών. Μέχρι την ηλικία των έξι ετών το παιδί θα πρέπει να είναι σε θέση να παράγει το «ρ» σε όλες τις λέξεις. Επομένως, ένα παιδί έξι ετών που δεν παράγει αυτόν τον ήχο θα χρειαστεί να ξεκινήσει λογοθεραπεία. Στην περίπτωση, όμως, που το παιδί πρόκειται να ξεκινήσει την ‘Α Δημοτικού πριν να συμπληρώσει τα έξι, συνιστάται να ξεκινήσει λογοθεραπεία νωρίτερα, καθώς τα παιδιά πρέπει να έχουν κατακτήσει όλους τους ήχους της γλώσσας πριν να ξεκινήσουν να μαθαίνουν το γραπτό λόγο.

 

 

Τι είναι η Ειδική Γλωσσική Διαταραχή;

 

Η διαταραχή αυτή αναφέρεται σε παιδιά, τα οποία εμφανίζουν δυσκολία στην κατάκτηση της γλώσσας, ενώ μεγαλώνουν σε περιβάλλον με επαρκή γλωσσικά ερεθίσματα και χωρίς να παρουσιάζουν χαμηλό δείκτη νοημοσύνης, αισθητηριακά ελλείμματα ή άλλες διαταραχές.